فلسفه پوشش در اسلام
حجاب در قرآن

فلسفه هایی که مطرح می شوند غالبا توجیهاتی هستند  كه مخالفین پوشش تراشیده اند و خواسته اند آن را حتی در صورت اسلامیش امری غیر منطقی و نا معقول معرفی كنند . روشن است كه انسان مساله ای را از اول خرافه فرض كند ، توجیهی هم كه برای آن ذكر می كند متناسب با خرافه خواهد بود . اگر بحث كنندگان ، مساله را بی طرفانه مورد كاوش قرار می دادند در می یافتند كه فلسفه ی پوشش و حجاب اسلامی هیچ یك از سخنان پوچ و بی اساس آنها نیست . ما برای پوشش زن از نظر اسلام فلسفه ی خاصی قائل هستیم كه نظر عقلی آن را موجه می سازد و از نظر تحلیل می توان آنرا مبنای حجاب در اسلام دانست . فلسفه ی پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است . بعضی از آنها جنبه ی روانی دارد و بعضی جنبه ی خانه و خانوادگی و بعضی دیگر جنبه ی اجتماعی و بعضی مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلو گیری از ابتذال او . اكنون به شرح چهر قسمت فوق می پردازیم :

1 ـ « آرامش روانی »

چرا در دنیای غرب این همه بیماری روانی زیاد شده است ؟ علتش آزادی اخلاقی جنسی و تحریكات فراوان سكسی است كه به وسیله ی جرائد و مجلات و سینماها و تئاترها و محافل و مجالس رسمی و غیر رسمی و حتی خیابانها و كوچه ها انجام می شود . اما علت اینكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است كه میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است . ازنظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچی ، هم چنان كه از نظر تصاحب جسم و تن ، زن شكار است و مرد شكارچی . میل زن به خودآرایی از این نوع حس شكارچیگری او ناشی می شود . در هیچ جای دنیا سابقه ندارد كه مردان لباس های بدن نما و آرایش های تحریك كننده به كار برند . این زن است كه به حكم طبیعت خاص می خواهد دلبری كند و مرد را دلباخته و در دام علاقه ی به خود اسیر سازد . لهذا انحراف تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است .

2 ـ « استحكام پیوند خانوادگی »

شك نیست كه هر چیزی كه موجب تحكیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه ی زوجین گردد ، برای كانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداكثر كوشش مبذول شود ، و بلعكس هر چیزی كه باعث سستی روابط زوجین و دلسردی آنان گردد به حال زندگی خانوادگی زیان مند است و باید با آن مبارزه كرد . فلسفه پوشش از نظر اجتماع خانوادگی این است كه همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت كردن او به شمار برود ؛ در حالی كه در سیستم آزادی كامیابی ، همسر قانونی از لحاظ روانی یك نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می رود و در نتیجه كانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود .

3 ـ « استواری اجتماع »

برعكس آنچه كه مخالفین حجاب خرده گیری كرده اند و گفته اند : « حجاب موجب فلج كردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است . »

بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج كردن نیروی اجتماع است . آنچه موجب فلج كردن نیروی زن و حبس استعدادهای اوست . حجاب به صورت زندانی كردن زن و محروم ساختن او از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد . اسلام نه می گوید كه زن از خانه بیرون نرود و نه می گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد و نه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم می كند . اسلام هرگز نمی خواهد زن بیكار و بیعار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بار آید . پوشانیدن بدن بدن به استثناء وجه و كفین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست . انچه موجب فلج كردن نیروی اجتماع است آلوده كردن محیط كار به لذت جوئی های شهوانی است .

4 ـ « ارزش و احترام زن »

قبلاً گفتیم كه مرد به طور قطع از نظر جسمانی بر زن تفوق دارد . از نظر مغز و فكر نیز تفوق مرد لااقل قابل بحث است . زن در این دو جبهه در برابر مرد مقاومت ندارد ولی زن از طریق عاطفی و قلبی همیشه تفوق خود را بر مرد ثابت كرده است . حریم نگه داشتن زن میان خود و مرد یكی از وسائل مرموزی بوده است كه زن برای حفظ مقام وموقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 4 خرداد 1393برچسب:, :: 9:21 :: نويسنده : زهرا حیدری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان guidancebook و آدرس guidancebook.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 359
تعداد مطالب : 4
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1